- Strona Główna
- Engineering
- Zamocowania w tunelach
- Sieć trakcyjna
Sieć trakcyjna
Ogólne wymagania
W tunelach do zasilania tramwajów lub pociągów najczęśniej jest wykorzystywana podwieszana sieć trakcyjna. Wysięgniki do jej mocowania zazwyczaj są w umieszczone w odstępnie nawet 30 metrów. Aby zapobiec korozji elementów stalowych, wywołanej przez prąd błądzący, stosuje się specialnie izolowane kotwy do betonu. Poprawne zamocowanie jest kluczowe dla bezpieczeństwa użytkowników, serwisantów oraz ciągłości ruchu szynowego.
Wymagania dotyczące zamocowań sieci trakcyjnych
Element mocujący powinien być dobrany w zależności od rodzaju obciążenia, jak również od planowanego okresu użytkowania. Jakie mogą być wymogi odnośnie systemów mocowań:
- System z aprobatą/oceną (ETA/KOT)
- Wymagane oprogramowanie i dokumentacja projektowa
- Obciążenia ogniowe
- Obciążenia zmęczeniowe
- Obciążenia sejsmiczne
- Obciążenia udarowe
- Prostota i pewność zamocowania
- Możliwość demontażu/ponownego wykorzystania
- Specjalne wymagania dotyczące montażu (bezpyłowo, metoda wiercenia)
- W zależności od warunków krajowych wymagane jest cynkowanie ogniowe, A4 lub HCR.
- Szczelność zamocowania
Projektowanie / Przepisy normatywne
- Wymiarowanie dla obciążeń statycznych i quasi-statycznych zgodnie z EN 1992-4
- Wymiarowanie dla obciążeń zmęczeniowych zgodnie z EN 1992-4 (załącznik D) lub EOTA TR061
- Wymiarowanie dla obciążeń wywołanych trzęsieniem ziemi zgodnie z EN 1992-4
- Kwalifikowanie zgodnie z EAD 330232-00-0601 (kotwy mechaniczne)
- Kwalifikowanie zgodnie z EAD 330499-00-0601 (kotwy chemiczne)
- Kwalifikowanie zgodnie z EAD 330250-00-0601 (obciążenia zmęczeniowe)
- Krzywe pożarowe różne w różnych normach krajowych (ISO 834, HCM, RWS, ZTV-ING)
- Naprężenia uderzeniowe zgodnie z wytycznymi dotyczącymi badań BZS
Rekomendowane rozwiązania do mocowania sieci trakcyjnych
HST3-R
- ETA-98/0001 Oprogramowanie projektowe Profis Engineering wraz z raportem obliczeniowym
- Krzywe obciążeń ogniowych: ISO 834 i ZTV-ING
- Obciążenia sejsmiczne dla kategorii C1 i C2
- Raport z badań na obciążenia udarowe według wytycznych BZS
- Szybkie osadzanie za pomocą narzędzia AT, bezpieczne osadzanie dzięki technologii Hilti SafeSet
- Kotwa nie jest demontowalna
- Odpowiedni do otworów wierconych udarowo i techniką diamentową (np. przy wiertnicy diamentowej DD-30W i DD EC-1)
- Dostępne materiały A4 i HCR
- Uszczelnienie otworu nie jest możliwe
HVU-TZ + HAS-RTZ + Podkładka wypełniająca
- ETA-03/0032
- Oprogramowanie projektowe Profis Engineering wraz z raportem obliczeniowym
- Krzywe obciążeń ogniowych: ISO 834 i ZTV-ING
- ABZ/abG dla obciążenia zmęczeniowego
- Obciążenia sejsmiczne dla kategorii C1
- Raport z testu obciążeń udarowych zgodnie z wytyczną BZS
- Bezpieczne osadzenie z użyciem technologii Hilti SafeSet
- Trwałe i wytrzymałe miękkie patrony foliowe odpowiednie do użytkowania w warunkach panujących na placu budowy, dlatego nie ma ryzyka uszkodzenia opakowania jak w przypadku patronów szklanych
- średni czas utwardzania w 20°C: 30min
- Demontaż elementu kotwiącego nie jest możliwy
- Odpowiedni dla otworów wierconych udarowo
- Materiał A4 i HCR dostępny
- Możliwe uszczelnienie otworu
Do produktu HVU-TZ
Do produktu Podkładka wypełniająca
HSL3-R
- ETA-02/0042 Oprogramowanie projektowe Profis Engineering wraz z raportem obliczeniowym
- Krzywe obciążenia ogniowego: ISO 834
- Możliwa techniczna ocena obciążenia zmęczeniowego zgodnie z danymi technicznymi
- Obciążenia sejsmiczne dla kategorii C1 i C2
- Raport z badań obciążeń udarowych zgodnie z wytycznymi BZS
- Demontaż elementu kotwiącego możliwy tylko przy użyciu M20
- Odpowiedni do otworów wierconych udarowo i techniką diamentową (np. przy użyciu wiertnicy diamentowej DD-30W i DD EC-1)
- Materiał A4
- Uszczelnienie otworu nie jest możliwe
Do produktu HSL3-R