![](/content/hilti/E3/PL/pl/engineering/application-stories/tunnel/-c-t-c-floor-connections/_jcr_content/pagestageimage.img.1920.medium.jpg/1600153164100.jpg)
- Strona Główna
- Engineering
- Zamocowania w tunelach
- Połączenia beton-beton
Połączenia beton-beton
Ogólne wymagania
![Please enter alternative text here (optional)](/content/hilti/E3/PL/pl/engineering/application-stories/tunnel/-c-t-c-floor-connections/_jcr_content/mainSection/mainColumn/image_text/image.img.1920.medium.jpg/1600153163439.jpg)
W tunelach elementy betonowe, takie jak podesty lub chodniki, muszą być połączone z konstrukcją żelbetową tunelu. Stosuje się do tego wklejane pręty zbrojeniowe lub kotwy. Takie połączenia beton-beton występują zarówno przy renowacji obiektów ale też i przy budowie nowych.
WYMAGANIA DOTYCZĄCE WKLEJANYCH POŁĄCZEŃ ZBROJENIOWYCH
Element mocujący powinien być dobrany w zależności od rodzaju obciążenia, jak również od planowanego okresu użytkowania. Mogą wynikać z tego następujące wymagania:
- Możliwa głębokość zakotwienia (grubość materiału bazowego)
- Wymagane oprogramowanie projektowe i raporty obliczeniowe
- Dokumentacja (np. ETA, abZ, aBG)
- Okres użytkowania (50 lat lub 100/120 lat)
- Oddziaływanie ognia
- Oddziaływania statyczne i/lub niestatyczne (zmęczeniowe)
- Obciążenia sejsmiczne
- Średnica pręta zbrojeniowego
- Czas montażu i utwardzania
- Specjalne wymagania montażowe (bezpyłowe wiercenie, technika diamentowa wymagana ze względu na gęstosć zbrojenia)
Projektowanie / Przepisy normatywne / Weryfikacja
- Norma EN 1992-1-1 w połączeniu z Europejską Oceną Techniczną zgodnie z EAD 330087-00-0601 pozwala na projektowanie wklejanych połączeń prętów zbrojeniowych ze złączami na zakładkę, końcowych zakotwień przegubowo podpartych elementów betonowych, prętów zbrojeniowych poddawanych obciążeniom ściskającym oraz zakotwień przykrywających linię obciążeń rozciągających. Z reguły podejście to prowadzi do stosunkowo głębokich zakotwień, które mogą przewyższać dostępną „głębokość” konstrukcji żelbetowej.
- W ramach uzupełnienia lub alternatywy można wykonać projekt z wykorzystaniem Raportu Technicznego EOTA 069 w połączeniu z Europejską Oceną Techniczną bazującą na EAD332402-01-0601. Pozwala to na zaprojektowanie połączeń na podstawie nośności żywicy, stali pręta oraz wytrzymałości betonu oraz ograniczyć wymaganą głębokość zakotwienia. Ponadto należy uwzględnić wytyczne techniczne (np. ZTV-ING (D)), przepisy budowlane (np. EiTB (EBA,D)), w połączeniu z krajowymi wytycznymi, przepisami i normami.
Optymalne rozwiązania do wklejania prętów zbrojeniowych
![Please enter Alternative Text here (optional)](/content/dam/images/e3/mo-de/tunnel-/tunnel_youtube-tunnel.jpg)
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/-c-t-c-floor-connections/_jcr_content/childSections/childsection_2093525/three_image_text_col/image_text_column_1__1114987744/image.coreimg.jpeg/1600153163545/hit-hy-200-r-v3-neu.jpeg)
HIT-HY 200-R V3
- Zamocowania projektowane zgodnie z normami EN1992-1-1 i EOTA TR 069 – Ponadto istnieje możliwość weryfikacji przy użyciu metody Hilti HIT Rebar, która opiera się na modelu kratownicy. Oprogramowanie projektowe Profis Rebar wraz z dokumentacją ETA-19/0600 (projektowanie zgodnie z EC2, część 1) ETA-19/0665 (projektowanie zgodnie z EOTA TR 069)
- Okres użytkowania do 100 lat zgodnie z ETA
- Dostępne są wartości projektowe dla obciążenia ogniowego (F30 do F120).
- Obciążenie zmęczeniowe zgodnie z normą EN1992-1-1
- Projektowanie z uwzględnieniem obciążeń sejsmicznych jest możliwe zgodnie z normą EN1992-4 (projektowanie konstrukcji żelbetowych).
- Średnica pręta zbrojeniowego - 8-32mm wg ETA
- Średni czas obróbki w temperaturze 20°C: 15min, średni czas utwardzania w temperaturze 20°C: 1,5h, żywica do stosowania całorocznego: twardnieje nawet w temperaturze -10°C
- Metody wiercenia (wiercenie udarowe, wiertło bezpyłowe udarowe, diamentowe z użyciem narzędzia do szorstkowania)
- Część systemu Hilti SafeSet - nie wymaga dodatkowego czyszczenia otworów jeśli użyte zostaną wiertła udarowe TE-CD lub TE-YD w połączeniu z odkurzaczami budowlanymi Hilti
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/-c-t-c-floor-connections/_jcr_content/childSections/childsection_2093525/three_image_text_col/image_text_column_1/image.coreimg.png/1600153163569/160053.png)
HIT-RE 500 V3
- Zamocowania mogą być projektowane zgodnie z normą EN1992-1-1. Możliwa alternatywna metoda projektowania z zastosowaniem metody TR 069
- Oprogramowanie projektowe Profis Rebar wraz z raportem obliczeniowym.
- ETA-16/0142 (projektowanie zgodne z EN1992-1-1)
- Okres użytkowania 100 lat wg. ETA
- Dostępne są wartości projektowe dla oddziaływania ogniowego (F30 do F120)
- Naprężenia zmęczeniowe zgodnie z normą EN1992-1-1
- Projektowanie z uwzględnieniem obciążeń sejsmicznych jest możliwe zgodnie z normą EN1992-4 (projektowanie konstrukcji żelbetowych)
- Średnica prętów zbrojeniowych (8-40mm wg ETA, inne średnice wg danych technicznych)
- Średni czas obróbki w temperaturze 20°C: 30min, średni czas utwardzania w temperaturze 20°C: 7h
- Metody wiercenia (wiercenie udarowe, wiercenie bezpyłowe udarowe, diamentowe z użyciem narzędzia do szorstkowania)
- Część systemu Hilti SafeSet - nie wymaga dodatkowego czyszczenia otworów jeśli użyte zostaną wiertła udarowe TE-CD lub TE-YD w połączeniu z odkurzaczami budowlanymi Hilti
Cięcie
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/-c-t-c-floor-connections/_jcr_content/childSections/childsection_copy/three_image_text_col/image_text_column/image.coreimg.jpeg/1600153163615/decke-fahrbahn-ag125a22-2x1.jpeg)
AG 125-A22 (02)
Akumulatorowa szlifierka kątowa z akumulatorem 22-V i bezszczotkowym silnikiem, do codziennego cięcia i szlifowania przy użyciu tarcz o maks. Ø 125 mm
Do produktu
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/-c-t-c-floor-connections/_jcr_content/childSections/childsection_copy/three_image_text_col/image_text_column_1/image.coreimg.jpeg/1600153163638/decke-fahrbahn-acdspx-2x1.jpeg)
AC-D SPX
Tarcze do cięcia najwyższej klasy (ścierne) do metali, o szczególnie wysokiej trwałości i bardzo dużej szybkości cięcia
Do produktu
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/-c-t-c-floor-connections/_jcr_content/childSections/childsection_copy/three_image_text_col/image_text_column_2/image.coreimg.jpeg/1600153163662/decke-fahrbahn-scm22a-2x1.jpeg)
SCM 22-A
Akumulatorowa pilarka tarczowa z akumulatorem Li-Ion (22 V) i kompatybilną szyną prowadzącą, a także zbiornikiem na opiłki do cięcia na zimno w metalu
Do produktu
Wiercenie i uszorstnianie
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/-c-t-c-floor-connections/_jcr_content/childSections/childsection_1756063/three_image_text_col/image_text_column_2/image.coreimg.jpeg/1600153163796/decke-fahrbahn-te60a36-2x1.jpeg)
TE 60-A36
Akumulatorowy młot kombi SDS Max z aktywnym systemem tłumienia wibracji (AVR) i systemem aktywnej kontroli momentu obrotowego ATC (Active Torque Control) do ciężkich prac wiercenia i dłutowania w betonie
Do produktu
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/-c-t-c-floor-connections/_jcr_content/childSections/childsection_1756063/three_image_text_col/image_text_column_co/image.coreimg.jpeg/1600153163825/decke-fahrbahn-dd30w-2x1.jpeg)
DD 30-W
Wiertnica diamentowa do wiercenia z ręki, do otworów na kotwy i pręty zbrojeniowe
Do produktu
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/-c-t-c-floor-connections/_jcr_content/childSections/childsection_1756063/three_image_text_col/image_text_column_1863583442/image.coreimg.jpeg/1600153163902/decke-fahrbahn-teyrt-2x1.jpeg)
TE-CD (SDS PLUS)
Wiertło rurowe (Najwytrzymalsze wiertło udarowe do bezpyłowego wiercenia)
Do produktu
Oczyszczanie otworów
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/-c-t-c-floor-connections/_jcr_content/childSections/childsection_1908389/three_image_text_col/image_text_column/image.coreimg.png/1670333920427/hilti-bausauger-vc-40m-x.png)
VC 40M-X
Uniwersalny odkurzacz z automatycznym czyszczeniem filtra, do zastosowań suchych i sporadycznie mokrych
Do produktu
Osadzanie prętów zbrojeniowych
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/-c-t-c-floor-connections/_jcr_content/childSections/childsection_1090848/three_image_text_col/image_text_column_2_/image.coreimg.jpeg/1600153164087/eisenbahntunnel-sub1-hde500a22-2x1.jpeg)
HDE 500-A22 + HIT-VL 11 + HIT-SZ 14-55
Precyzyjny, akumulatorowy dozownik (22V) z akcesoriami do dozowania żywicy iniekcyjnej