![](/content/hilti/E3/PL/pl/engineering/application-stories/tunnel/fixings-in-the-shaft-/_jcr_content/pagestageimage.img.1920.medium.jpg/1600153160444.jpg)
- Strona Główna
- Engineering
- Zamocowania w tunelach
- Mocowania w szybie
Mocowania w szybie
Ogólne wymagania
Rozróżnia się dwa zastosowania:
Usztywnienie ścian oporowych za pomocą połączeń żelbetowych. Wyposażenie placu budowy: Na początku budowy tunelu, maszyna do wiercenia tuneli (TBM) jest umieszczana na poziomie osi tunelu, z kolei dla TBM wymagany jest pierścień wejściowy/ „kicker ring”, który jest zakotwiony w ścianie oporowej. Rusztowania i szalunki w tunelu muszą być przenośne. Szczególnie w długich tunelach materiały transportuje się wyłącznie za pomocą systemów szynowych i przenośników taśmowych.
Wzmocnienie ścian oporowych za pomocą połączeń żelbetowych:
Budowa szybu tunelowego wymaga obszernych rozwiązań mocujących, takich jak połączenie usztywnień poziomych ze ścianą szybu.
Projektowanie / Przepisy normatywne
Wyposażenie placu budowy:
Brak usztywnienia ścian oporowych za pomocą połączeń żelbetowych: Norma EN 1992-1-1 w połączeniu z Europejską Oceną Techniczną zgodnie z EAD 330087-00-0601 pozwala na projektowanie wklejanych połączeń prętów zbrojeniowych ze złączami „na zakład”, końcowych zakotwień przegubowo podpartych elementów betonowych, prętów zbrojeniowych poddawanych obciążeniom ściskającym oraz zakotwień przykrywających linię obciążeń rozciągających. Z reguły podejście to prowadzi do stosunkowo "dużych" długości zakotwień, które mogą być niewykonalne w ten sposób w okładzinie wewnętrznej tunelu. W ramach uzupełnienia lub alternatywy można wykonać projekt z wykorzystaniem Raportu Technicznego EOTA 069 w połączeniu z Europejską Oceną Techniczną zgodnie z EAD332402-01-0601. Pozwala to na zaprojektowanie chwilowo nośnych połączeń żelbetowych o mniejszej głębokości zakotwienia.
Należy uwzględnić oddziaływania pożarowe zgodne z odpowiednią krzywą pożaru w tunelu; konieczna może być ocena inżynieryjno-techniczna.
Ponadto należy uwzględnić wytyczne techniczne (np. ZTV-ING (D)), techniczne przepisy budowlane (np. EiTB (EBA,D)), specjalistyczne podręczniki (tunel/geotechnologia (CH)) lub wytyczne i przepisy (np. RVS (AT)) w połączeniu z krajowymi wytycznymi, przepisami i normami.
Optymalne rozwiązanie dla wklejanych połączeń zbrojeniowych
![Please enter Alternative Text here (optional)](https://img.youtube.com/vi/ChpydavxUUc/maxresdefault.jpg)
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/fixings-in-the-shaft-/_jcr_content/childSections/childsection_2093525/three_image_text_col_199428283/image_text_column_1__1114987744/image.coreimg.jpeg/1600153153847/hit-hy-200-r-v3-neu.jpeg)
HIT-HY 200-R V3
- Zamocowania projektowane zgodnie z normami EN1992-1-1 i EOTA TR 069 – Ponadto istnieje możliwość weryfikacji przy użyciu metody Hilti HIT Rebar, która opiera się na modelu kratownicy. Oprogramowanie projektowe Profis Rebar wraz z dokumentacją ETA-19/0600 (projektowanie zgodnie
z EC2, część 1) ETA-19/0665 (projektowanie zgodnie z EOTA TR 069) - Okres użytkowania do 100 lat zgodnie z ETA
- Dostępne są wartości projektowe dla obciążenia ogniowego (F30 do F120)
- Obciążenie zmęczeniowe zgodnie z normą EN1992-1-1
- Projektowanie z uwzględnieniem obciążeń sejsmicznych jest możliwe zgodnie z normą EN1992-4 (projektowanie konstrukcji żelbetowych).
- Średnica pręta zbrojeniowego - 8-32 mm wg ETA
- Średni czas obróbki w temperaturze 20 °C: 15min, średni czas utwardzania w temperaturze 20 °C:
1.5 h, żywica do stosowania całorocznego: twardnieje nawet w temperaturze -10 °C - Metody wiercenia (wiercenie udarowe, wiertło bezpyłowe udarowe, diamentowe z użyciem narzędzia
do szorstkowania) - Część systemu Hilti SafeSet - nie wymaga dodatkowego czyszczenia otworów jeśli użyte zostaną wiertła udarowe TE-CD lub TE-YD w połączeniu z odkurzaczami budowlanymi Hilti
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/fixings-in-the-shaft-/_jcr_content/childSections/childsection_2093525/three_image_text_col_199428283/image_text_column_1/image.coreimg.jpeg/1644247925781/hit-re500-v4-anwendung.jpeg)
HIT-RE 500 V4
- Zamocowania mogą być projektowane zgodnie z normą EN1992-1-1. Możliwa alternatywna metoda projektowania z zastosowaniem metody TR 069
- Oprogramowanie projektowe Profis Rebar wraz z raportem obliczeniowym
- ETA 16/0142 (projektowanie zgodnie z EN1992-1-1) oraz ETA-20/0539 (projektowane zgodnie z EOTA TR 069)
- Okres użytkowania 100 lat wg. ETA
- Dostępne są wartości projektowe dla oddziaływania ogniowego (F30 do F120)
- Naprężenia zmęczeniowe zgodnie z normą EN1992-1-1
- Projektowanie z uwzględnieniem obciążeń sejsmicznych jest możliwe zgodnie z normą EN1992-4 (projektowanie konstrukcji żelbetowych)
- Średnica prętów zbrojeniowych (8-40 mm wg ETA, inne średnice wg danych technicznych)
- Średni czas obróbki w temperaturze 20 °C: 30 min, średni czas utwardzania w temperaturze 20 °C: 7 h
- Metody wiercenia (wiercenie udarowe, wiercenie bezpyłowe udarowe, diamentowe z użyciem narzędzia do szorstkowania)
- Część systemu Hilti SafeSet - nie wymaga dodatkowego czyszczenia otworów jeśli użyte zostaną wiertła udarowe TE-CD lub TE-YD w połączeniu z odkurzaczami budowlanymi Hilti
Cięcie
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/fixings-in-the-shaft-/_jcr_content/childSections/childsection_copy/three_image_text_col/image_text_column/image.coreimg.jpeg/1600153159883/decke-fahrbahn-ag125a22-2x1.jpeg)
AG 125-A22 (02)
Akumulatorowa szlifierka kątowa z akumulatorem 22-V i bezszczotkowym silnikiem, do codziennego cięcia i szlifowania przy użyciu tarcz o maks. Ø 125 mm
Do produktu
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/fixings-in-the-shaft-/_jcr_content/childSections/childsection_copy/three_image_text_col/image_text_column_1/image.coreimg.jpeg/1600153159906/decke-fahrbahn-acdspx-2x1.jpeg)
AC-D SPX
Tarcze do cięcia najwyższej klasy (ścierne) do metali, o szczególnie długim okresie użytkowania i bardzo wysokiej szybkości cięcia
Do produktu
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/fixings-in-the-shaft-/_jcr_content/childSections/childsection_copy/three_image_text_col/image_text_column_2/image.coreimg.jpeg/1600153159930/decke-fahrbahn-scm22a-2x1.jpeg)
SCM 22-A
Akumulatorowa pilarka tarczowa z akumulatorem Li-Ion (22 V) i kompatybilną szyną prowadzącą, a także zbiornikiem na opiłki - do cięcia na zimno w metalu
Do produktu
Wiercenie i uszorstnianie
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/fixings-in-the-shaft-/_jcr_content/childSections/childsection_1756063/three_image_text_col/image_text_column_1/image.coreimg.jpeg/1600153160017/decke-fahrbahn-te30a36-2x1.jpeg)
TE 30-A36
Akumulatorowa młotowiertarka 36 V o dużej wydajności
Do produktu
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/fixings-in-the-shaft-/_jcr_content/childSections/childsection_1756063/three_image_text_col/image_text_column_2/image.coreimg.jpeg/1600153160041/decke-fahrbahn-te60a36-2x1.jpeg)
TE 60-A36
Akumulatorowy młot kombi SDS Max z aktywnym systemem tłumienia wibracji (AVR) i systemem aktywnej kontroli momentu obrotowego ATC (Active Torque Control) do wiercenia i dłutowania
w betonie przy ciężkich pracach
Do produktu
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/fixings-in-the-shaft-/_jcr_content/childSections/childsection_1756063/three_image_text_col/image_text_column_co/image.coreimg.jpeg/1600153160065/decke-fahrbahn-dd30w-2x1.jpeg)
DD 30-W
Wiertnica diamentowa do wiercenia z ręki, do otworów na kotwy i pręty zbrojeniowe
Do produktu
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/fixings-in-the-shaft-/_jcr_content/childSections/childsection_1756063/three_image_text_col/image_text_column_1863583442/image.coreimg.jpeg/1600153160161/decke-fahrbahn-teyrt-2x1.jpeg)
TE-CD (SDS PLUS)
Wiertło rurowe (Najwytrzymalsze wiertło udarowe do bezpyłowego wiercenia)
Oczyszczanie otworów wierconych
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/fixings-in-the-shaft-/_jcr_content/childSections/childsection_1908389/three_image_text_col/image_text_column_co/image.coreimg.jpeg/1612436932902/vc-40m-x--1-.jpeg)
VC 40M-X
Uniwersalny odkurzacz z automatycznym czyszczeniem filtra, do zastosowań suchych i sporadycznie mokrych
Dowiedz się więcej![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/fixings-in-the-shaft-/_jcr_content/childSections/childsection_1908389/three_image_text_col/image_text_column_1_/image.coreimg.jpeg/1600153160231/tunnel-hitdl-hitrb-2x1.jpeg)
HIT-DL 14-55 + HIT-RB 14-55
Dmuchawa i szczotka do czyszczenia
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/fixings-in-the-shaft-/_jcr_content/childSections/childsection_1908389/three_image_text_col/image_text_column_2129821501/image.coreimg.jpeg/1600153160255/decke-fahrbahn-luftduese-2x1.jpeg)
Dysza powietrza
kcesoria do przedmuchiwania otworów przy zastosowaniu żywic iniekcyjnych
Do produktu
Osadzanie prętów zbrojeniowych
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/fixings-in-the-shaft-/_jcr_content/childSections/childsection_1090848/three_image_text_col/image_text_column_co_991338269/image.coreimg.jpeg/1600153154374/decke-fahrbahn-hitp8000d-2x1.jpeg)
Dozownik kleju P 8000 D
Wyciskacz pneumatyczny do żywicy
(tylko do HIT-RE 500 V4 1500 ml).
![](/content/hilti/E3/PL/pl/projektowanie/nasze-historie/tunnel/fixings-in-the-shaft-/_jcr_content/childSections/childsection_1090848/three_image_text_col/image_text_column_2_/image.coreimg.jpeg/1600153160380/eisenbahntunnel-sub1-hde500a22-2x1.jpeg)
HDE 500-A22 + HIT-VL 11 + HIT-SZ 14-55
Akumulatorowy dozownik (22V) z akcesoriami do dozowania żywicy iniekcyjnej